Visie

Mede onder invloed van technologie verandert de wereld om ons heen in een hoog tempo. Door nieuwe technologieën, zoals machine learning, blockchain, robotisering en het Internet of Things (IoT), verdwijnen en ontstaan er continue (nieuwe) banen. Het tempo van deze veranderingen neemt enorm toe. Ook jou belevingswereld verandert snel. 24 uur per dag kun je online (vaak mobiel) toegang krijgen tot alle kennis in de wereld. Kennis is daarmee niet meer het exclusieve domein van de docent.
Om succesvol als ICT-professional de arbeidsmarkt te betreden worden vaardigheden als samenwerken, creativiteit, kritisch oordelen en ondernemendheid steeds belangrijker. Mede vanwege al deze veranderingen zijn wij de nieuwe opleiding YIPA gestart.

Kernwaarden

Bij het ontwerp van YIPA staan de onderstaande 6 uitgangspunten centraal.

Figuur 1: Kernwaarden YIPA
Figuur 1: Kernwaarden YIPA

1. Regie bij de student

Je neemt zelf de regie voor je eigen leren. Dat betekent dat je zelf mag kiezen wat je wilt gaan leren. Leren vindt alleen plaats als je echt zelf iets wil leren. Je doet het niet voor een docent of iemand anders, maar uitsluitend voor je zelf.

Het YIPA onderwijs is gericht op leren door doen. Hoe word je een goede developer? Hoe word je een goede UX designer? Natuurlijk door het heel veel te doen. Ook wel de 10.000 ‘vlieguren’ genoemd. Daarbij is het wel belangrijk dat je goede feedback krijgt en je zelf voortdurend verbetert. Daarbij willen we niet dat je steeds zelf het wiel uitvindt, maar steunt op de schouders van anderen. Kortom je kijkt ook wat anderen al voor je hebben uitgezocht en uitgevonden.

2. Leren door doen

Als student zal je altijd werken aan realistische projecten. In het begin bepaalt de opleiding samen met opdrachtgevers aan welke projecten jij gaat werken. Wel mag je dan een keuze maken voor een project. In latere jaren mag je de inhoud zelf bepalen en ook opzoek gaan naar eigen opdrachtgevers.

3. Samen leren

Vraagstukken waar je aan werkt worden steeds complexer. De gemakkelijke en routinematige taken hebben we inmiddels wel gedigitaliseerd. De vraagstukken waar jij aan gaat werken zijn veelal discipline overstijgend en kunnen dus ook alleen met meerdere disciplines worden opgelost. Ga jij een oplossing realiseren voor betere en slimmere thuiszorg met behulp van apps, dan werk je samen met ICT studenten, zorg studenten en business studenten. Door zo samen te werken wordt 1 + 1 = 3. Bovendien leer je zo van andere disciplines en vergroot je daarmee ook je verdere kennis.

4. Kennis in actie

Weten wat anderen al hebben uitgezocht en uitgevonden noemen we kennis in actie. Je lost steeds praktijkvragen op van opdrachtgevers. Om dat te kunnen doen moet je ook eerst allerlei kennis tot je nemen en je vaardigheden vergroten. Dat doen we alleen wel gekoppeld aan de praktijkvraag. Als je bijvoorbeeld een front-end wil bouwen moet je bijvoorbeeld HTML, Javascript en CSS leren programmeren.

5. Holistisch beoordelen

Beoordeling vindt plaats op basis van 9 vaardigheden (zie elders in dit document). Je krijgt continu terugkoppeling over je functioneren. In iedere sprint van 2 weken door medestudenten, docenten en soms ook opdrachtgevers en experts van buiten. Je laat zien hoe je deze feedback gebruikt om je zelf steeds weer verder te ontwikkelen en te bekwamen. Aan het einde van jaar 1 stellen we vervolgens vast of je klaar bent om in jaar 2 zelfstandig in een team bij een externe klant aan de slag te gaan in een door jouw gekozen rol. Door de voortdurende feedback is al vroeg duidelijk wat je moet verbeteren en is de eindbeoordeling geen verrassing meer.