Het YIPA-programma is gebaseerd op drie competentie frameworks, te weten:
- ICT Beroepstaken
- Professionele skills
- Algemene Vaardigheden
1. ICT Beroepstaken
De inhoud van het YIPA-programma is gebaseerd op de zogenaamde HBO-i beroepstaken. Deze zijn uitgewerkt door Stichting HBO-i. Deze stichting is een samenwerkingsverband tussen de Hogescholen die ICT-onderwijs verzorgen en het bedrijfsleven. Om de zoveel jaar wordt een nieuwe versie van deze beroepstaken matrix opgesteld.
Onderstaand zie je een voorbeeld van de matrix voor het beroepsprofiel van een front-end developer bij HBO-ICT.
Binnen YIPA ondersteunen we alleen drie architectuurlagen (dus niet hardware en infrastructuur). Iedere architectuurlaag (gebruikersinteractie, organisatie processen en software) doorloopt de 5 fasen van productontwikkeling. Dat wil zeggen:
- Analyse van het probleem
- Advies voor de oplossing
- Ontwerp van de oplossing
- Realisatie van de oplossing
- Beheren van de oplossing (Manage & control)
Afhankelijk van het beroepsprofiel (UX designer, front-end developer, back-end developer etc.) die je wilt leren, moet je een aantal cellen op niveau beheersen aan het einde van 4 jaar studie. Bovenstaand zou een invulling kunnen zijn voor de rol front-end developer aan het einde van jouw studie.
Per cel is beschreven wat een ICT-professional moet kunnen.
Kijken we bijvoorbeeld naar de cel software realiseren op niveau 1, dan is daarvoor het volgende vastgesteld: “Bouwen, testen en beschikbaar stellen van een eenvoudig softwaresysteem. Het opzetten, vullen en bevragen van een database maakt onderdeel uit van het softwaresysteem”
Tijdens dit eerste semester ga je alle 9 beroepstaken uitvoeren in een project waarin je een (web)app ontwikkeld. Voor uitleg van de andere cellen en het idee achter deze eindkwalificaties wordt verder verwezen naar de uitleg van de HBO-i domeinbeschrijving versie 3 op de website van het HBO-i.
2. Professionele vaardigheden
Om de beroepstaken succesvol te kunnen uitvoeren zijn professionele vaardigheden vereist. HBO-i heeft deze vaardigheden in niveaus ingedeeld. Onderstaand zie je een matrix die voor alle beroepsprofielen van ICT nodig zijn.
Tijdens het eerste jaar ga je de vaardigheden leren op niveau 1 aangevuld met mondelinge en schriftelijke vaardigheden en Engels.
3. Algemene vaardigheden
Algemene vaardigheden worden in het onderwijs en de beroepspraktijk steeds belangrijker; vandaar dat we binnen YIPA deze vaardigheden centraal hebben gezet en je daar steeds weer feedback op geven. Binnen YIPA zijn er 9 vaardigheden benoemd. Onderstaand zijn de verschillende vaardigheden weergegeven die je ieder semester met bewijslast moet aantonen.