Al eerder hebben we de algemene vaardigheden besproken die je moet laten zien om te slagen in een semester. Deze vaardigheden zijn verdeeld over drie onderdelen die per semester getoetst worden:
- Voorbereidend product
- Uitvoerend product
- Professionele vaardigheden
Onderstaand zie je deze opgesomd. Het is de bedoeling dat je in je portfolio omgeving (PebblePad) de bewijslast verzameld voor deze vaardigheden.
Het beoordelen en geven van feedback op de verschillende vermogens doen we indicatief, formatief en summatief.
Indicatieve feedback
In alle contacten met je begeleiders en ook medestudenten kun je feedback vragen en krijgen in de toepassing van je vaardigheden. We noemen dit ook wel indicatieve feedback.
Formatieve feedback over je producten
Op diverse formele momenten krijg je formatieve feedback over je taken (Stories) tijdens de sprints.
Zo werk je in het begin in de sprints aan kennis opbouw en onderzoeken, zoals leren van een programmeertaal of keuze maken voor een ontwerptechniek. Deze voorbereidende producten van de Learning en Research Stories zijn bijvoorbeeld uitwerkingen van een oefening of een verslag van een onderzoek. Later in de sprints werk je ook aan de uitvoering van je challenge door de User Stories op te leveren. Dit zijn uitvoerende producten zoals scherm ontwerpen, proces uitwerkingen en software. Hieronder een voorbeeld van deze uitvoerende producten van het 1e semester behorende bij beroepstaken.
Alle producten lever je in op je eigen portfolio site en laat je door een student uit een ander team reviewen. Voor het inleveren van deze producten gebruikt je steeds dezelfde pagina in jouw portfolio site. Wanneer je de feedback van de mede-student hebt verwerkt, bied je de producten aan om formatief te laten beoordelen door docenten. Formatief beoordelen betekent dat dit nog niet meetelt in de definitieve eindbeoordeling en je er geen EC punten (zie uitleg elders) voor krijgt.
Formatieve feedback over je professionele vaardigheden
De professionele vaardigheden zoals communicatief, leiderschap, ethisch handelen, reflecteren, etc. worden formatief beoordeeld in alle gesprekken die je hebt met medestudenten en je begeleiders. In ieder contact dat je hebt kun je deze vaardigheden laten zien en krijg je feedback. Op een volgend moment kun je dan laten zien wat je met deze feedback hebt gedaan.
Stel dat je in het samenwerken met je groepsleden veelal passief bent en andere weinig helpt dan zal je daarop worden gewezen om je pro-actiever op te stellen en andere ongevraagd te helpen. In een volgende sprint kun je dan experimenteren met dit gedrag en laten zien dat je je het hebt ontwikkeld. Veel van de bewijslast kun je verzamelen in de feedback tool PebblePad.
Summatieve feedback (Toetsing)
Na ongeveer 10 weken vindt er altijd een functioneringsgesprek plaats en worden het voorbereidend product beoordeeld. Ter voorbereiding op dit gesprek beoordeel je jezelf op jouw leren en onderzoeken in de eerste 3 sprints. Dit zijn de uitgevoerde Learning en Research Stories die op de bijbehorende 3 algemene vaardigheden worden beoordeeld. Hierbij verwijs je naar de leer- en onderzoeksproducten in je portfolio en onderbouw je de eigen beoordeling. In een persoonlijk gesprek word je dan gevraagd toelichting te geven en wordt een definitieve beoordeling gegeven door de docenten.
Na 20 weken vindt een eindassessment plaats voor het uitvoerend product en professionele vaardigheden. Hierin beoordeel jij jezelf op de uitgevoerde taken en professionele vaardigheden in alle sprints. Wederom verwijs je naar de diverse bewijsproducten uit je portfolio. Nu kijken we ook naar de andere 3 vaardigheden voor de User Stories en de 3 voor de professionele vaardigheden.
Alle 3 de toetsproducten worden beoordeeld met voldoende of onvoldoende.
Het tweede semester kent ook weer dezelfde 3 toetsproducten. Als je ze alle 6 met een voldoende afsluit heb je dus de eerste 60 EC behaald en daarmee de propedeuse. Indien je 10 punten mist kun je wel gewoon door naar het tweede jaar. Indien je meer dan 10 EC mist krijg je een Bindend Studieadvies (BSA), waardoor je niet meer het programma mag volgen en je je ook niet nogmaals in mag schrijven bij HBO-ICT op Windesheim.
Halfjaar adviesgesprek
Na het eerste half jaar zullen we je een advies geven hoe je het beste de studie kunt vervolgen. Grofweg zijn daarin de volgende adviezen te geven:
- Je past goed bij YIPA (blijf)
- Je past goed bij YIPA, maar let op de volgende vaardigheden (blijf)
- Je past goed bij een ICT-opleiding, maar regulier onderwijs past beter bij je (switch)
- Je past goed bij een ICT-opleiding, maar hebt te veel punten gemist (misschien beter om te stoppen met de opleiding en een half jaar te werken en dan alsnog weer aanmelden)
- HBO-opleiding past wel bij je, maar ICT is niets voor jou (schrijf je tijdig uit en eventueel later in bij andere opleiding)