De didactiek van YIPA wordt gekenmerkt door agile projectgestuurd onderwijs.

Dat betekent dat het leerproces altijd start met de introductie van een vraagstuk uit de praktijk. Alleen in het eerste half jaar werk je aan een door ons gekozen project, waarbij je mag kiezen welke functionaliteit je wilt ontwikkelen. Daarna werk je altijd aan echte projecten uit de praktijk en mag je kiezen welke projecten je wilt doen of zelfs de opdrachtgever en het project zelf binnen halen.

We noemen deze onderwijsvorm ook agile. Agile is onder andere een term uit de software ontwikkel industrie en betreft een software ontwikkelmethodiek die kort cyclisch is. In zogenaamde korte sprints (2 tot 3 weken) wordt software gemaakt en opgeleverd aan de opdrachtgever.

De ontwikkeling van agile is gestart met het zogenaamde Agile Manifesto. In dit onderwijs gaan we ook agile werken in korte sprints van 2 weken. Iedere twee weken bedenk je wat je gaat onderzoeken, leren en/of maken. Na 2 weken lever je dat op (Sprint Review) en start weer een nieuwe sprint.

Figuur 8: YIPA Sprint Programma
Figuur 8: YIPA Sprint Programma

Aan het einde van de sprint kijk je terug op je eigen ontwikkeling (Retrospective). Ook ontvang je van andere groepsleden en de coach feedback op de door jouw ontwikkelde producten die weer de basis vormen voor het leren in de volgende sprint.

User Stories

Voor de ontwikkeling van software wordt vaak gebruik gemaakt van de SCRUM methodiek. SCRUM is één van de bekendere methoden uit het Agile werken. Te ontwikkelen functionaliteiten worden daarin gedefinieerd als een zogenaamde User Story. Het kenmerk van een User Story is dat deze altijd bestaat uit die zinsdelen:

    1. Als
    2. Wil ik
    3. Zodat ik

Zo zou een user story het volgende kunnen bevatten: “Als student, wil ik een diploma HBO-ICT, zodat ik later veel geld kan verdienen”. Of iets zakelijker: “Als consument, wil ik via mijn mobiele telefoon kunnen checken of de kapper beschikbaar is, zodat ik een afspraak kan maken”.

Learning Stories

Om functionaliteiten te realiseren moet je ook kennis ontwikkelen. Als je bijvoorbeeld een website wilt ontwikkelen, moet je HTML leren. Hiervoor definieer je zogenaamde Learning Story.

Deze zou bijvoorbeeld kunnen luiden: “Als student, wil ik HTML leren programmeren, zodat ik een website kan bouwen”.

Research Stories

Om kennis op te bouwen moet je ook onderzoeken welke technieken, methodes, marktbehoefte, etc. er zijn. Als je bijvoorbeeld een programmeertaal wilt kiezen. Hiervoor definieer je zogenaamde Research Stories. Deze zou bijvoorbeeld kunnen luiden: “Als student wil ik weten welke programmeertalen er zijn, zodat ik een juiste taal kan kiezen”.

Onderstaand is het agile proces weergegeven van werken & leren bij YIPA.

Figuur 9: Agile leerproces bij YIPA
Figuur 9: Agile leerproces bij YIPA

In het YIPA-programma leer en werk je in sprints van twee weken. Eerst bepaal je welke User Stories je wilt ontwikkelen.

Op basis van de gekozen User Stories (of later in de opleiding door jezelf vastgestelde Stories), bepaal je wat je eerst ook nog moet leren en onderzoeken (Learning – en Research Stories).

Als de User -, Learning – of Research Stories volledig beschreven zijn en voldoen aan de voorwaarden voor “Definition of Ready” dan is deze “Ready for Sprint”.

Vervolgens werk je tijdens de sprint aan de realisatie van enkele Stories en wanneer je klaar bent, moet deze voldoen aan de voorwaarden voor “Definition of Done”.

Als dat het geval is, volgt de zogenaamde sprint review en mag je het resultaat presenteren aan de opdrachtgever (in het begin jouw mentor) en krijg je terugkoppeling van wat goed is en beter kan.

Als laatste vindt de zogenaamde retrospective plaats en kijk je zelf terug wat goed ging en beter kan. De verbeterpunten en nieuwe Stories worden dan ingepland voor de volgende sprint.